Ορθόδοξη ερμηνεία στο κατά Λουκάν Ευαγγέλιο , κεφ 1: 35, «Και αποκριθείς ο άγγελος είπεν αυτή : Πνεύμα Άγιον επελεύσεται επί σε και Δύναμις Υψίστου επισκιάσει σοι, διό και το γεννώμενον άγιον κληθήσεται, υιός Θεού»


Ορθόδοξη ερμηνεία στο κατά Λουκάν Ευαγγέλιο , κεφ 1: 35 , απόσπασμα από το βιβλίο του κ.Σ. Σάκκου, Ερμηνεία στο κατά Λουκάν Ευαγγέλιο, τόμος Α ‘ , Θεσσαλονίκη 2008

1,35. Και αποκριθείς ο άγγελος είπεν αυτή :  Πνεύμα Άγιον επελεύσεται επί σε και Δύναμις Υψίστου επισκιάσει σοι, διό και το γεννώμενον άγιον κληθήσεται,  υιός Θεού.

Χωρίς δυσκολία ο άγγελος απαντά στην απορία της Μαρίας. Δεν την επιτιμά, όπως τον Ζαχαρία. Η αντίδρασή της είναι απόλυτα δικαιολογημένη, διότι δεν υπήρχε στο παρελθόν κανένα παρόμοιο περιστατικό. Δεν γεννήθηκε ποτέ παιδί από γυναίκα παρθένο.

Ο άγγελος, λοιπόν, της εξηγεί ότι θα την επισκεφθεί ο ίδιος ο Θεός και θα την επισκιάσει, όπως η φωτεινή νεφέλη επισκίαζε την σκηνή του μαρτυρίου δηλώνοντας την δύναμη και την παρουσία του Θεού (βλ. Εξ 40,28-32). Η σύλληψη του Ιησού θα γίνει με την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος.

Στον στίχο αυτό εμφανίζονται και τα τρία πρόσωπα της αγίας Τριάδος. Ο χαρακτηρισμός Ύψιστος αποδίδεται στον Πατέρα και η Δύναμις που θα επισκιάσει την Παρθένο είναι ο Υιός. Ρητώς, επίσης, αναφέρεται το Άγιον Πνεύμα.

Όπως κατά την δημιουργία του κόσμου, σύμφωνα με την διακήρυξη του Μ. Αθανασίου, «ο Πατήρ δια του Λόγου εν Πνεύματι Αγίω τα πάντα ποιεί»19, έτσι τώρα ο Πατήρ δι’  Υιού εν Πνεύματι Αγίω πραγματοποιεί την νέα δημιουργία, την Εκκλησία, μέσα στην οποία συντελείται η αναγέννηση του άνθρωπου. Και στο έργο αυτό ο Τριαδικός Θεός χρησιμοποιεί ως πρώτη και καλύτερη συνεργάτρια του την παρθένο Μαρία.

Το παιδί που θα φέρει στον κόσμο η παρθένος Μαρία ονομάζεται άγιον με απόλυτη έννοια, διότι είναι το μόνο παιδί που γεννήθηκε ελεύθερο από το προπατορικό αμάρτημα.

Ο Υιός του Θεού, το δεύτερο πρόσωπο της αγίας Τριάδος, ενανθρώπησε στην μήτρα της Παρθένου. Πως ακριβώς έγινε αυτό; Μυστήριο! Το μόνο που γνωρίζουμε είναι ότι συνέβη με την επέλευση του Αγίου Πνεύματος. Ακόμη και ο υπηρέτης του μυστηρίου, ο Γαβριήλ, και οι θεόπνευστοι Ιστορικοί που κατέγραψαν το γεγονός δεν μπόρεσαν να πουν τίποτε άλλο, παρά μόνο ότι συντελείται εκ Πνεύματος. Πως και με ποιόν τρόπο, κανείς δεν εξήγησε :  «ουδέ γαρ δυνατόν ην»20, δηλώνει κατηγορηματικά ο Άγιος Χρυσόστομος.

Οι αιρετικοί νεστοριανοί υποστήριζαν ότι η Μαρία γέννησε τον άνθρωπο Χριστό και σ’ αυτόν αργότερα ήλθε να κατοικήσει η Θεότητα. Το χωρίο όμως αυτό κατακεραυνώνει την πλάνη τους. Με την ενανθρώπηση καλύφθηκε βέβαια η Θεότητα, αλλά δεν έπαψε ούτε στιγμή να υφίσταται. Ο Ιησούς «άνθρωπος έστι το φαινόμενον, αλλά και Θεός το κρυπτόμενον»21, κατά την εύστοχη διατύπωση του Γεωργίου Ακροπολίτου. Ορθότατα, επομένως, η Παναγία μας ονομάζεται Θεοτόκος και όχι Χριστοτόκος, όπως ισχυρίσθηκε ο αιρεσιάρχης Νεστόριος.

Η σεμνή κόρη της Ναζαρέτ αξιώθηκε να ζήσει την ύψιστη θεία μέθεξη. Δάνεισε στον Θεό την ανθρώπινη φύση (πρβλ. Εβρ. 2,14), για να γίνει ο Θεός Θεάνθρωπος, και ο Θεός της χάρισε την θέωση, για να γίνει αυτή ο πρώτος ανθρωπόθεος. Σε αυτή την θεολογική βάση στηρίζεται η τιμή που της αποδίδει η ορθόδοξη Εκκλησία. Δεν την θεοποιεί, όπως οι παπικοί, ούτε την υποτιμά, όπως οι προτεστάντες- την τιμά εμπνεόμενη από την τιμή με την οποία την περιέβαλε ο ίδιος ο Θεός.

Ο διάβολος εκμεταλλευόμενος την επιθυμία του άνθρωπου για θέωση – που ήταν έμφυτη, αφού πλάστηκε «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν» του Θεού (Γεν. 1,26)- του υποσχέθηκε θεοποίηση (βλ. Γεν.  3,5) και τον οδήγησε στην καταστροφή. Με την ενανθρώπηση, όμως, του Θεού ανοίγεται ο σίγουρος και τέλειος δρόμος για την θέωση του άνθρωπου. Πρώτη τον βάδισε η Παναγία. Ακολουθούν όλοι όσοι έχοντας την ως πρότυπο αγωνίζονται να ζήσουν υποτασσόμενοι στο θέλημα του Θεού, όλοι οι θεούμενοι άνθρωποι, οι «κοινωνοί θείας φύσεως» (Β’ Πε 1,4).

Τον ευαγγελισμό που έζησε η Παναγία ως ιστορικό γεγονός καλείται να ζήσει ο κάθε πιστός στην πνευματική του ζωή. Όπως, δηλαδή, εκείνη συνέλαβε και γέννησε τον Ιησού Χριστό με Πνεύμα Άγιο, έτσι ο χριστιανός που έχει κοινωνία με το Άγιο Πνεύμα καλείται να συλλάβει και να φέρει στον κόσμο έναν μικρό Χριστό, τον χριστοποιημένο εαυτό του, πιστό αντίγραφο του αρχετύπου.

Μπορείτε να προμηθευτείτε το βιβλίο του κ. Στεργίου Σάκκου,  Ερμηνεία στο Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο, τόμος Α, κεφάλαια 1-8, εκδόσεις Χριστιανική Ελπίς, Θεσσαλονίκη 2008, από όλα τα Ορθόδοξα Χριστιανικά Βιβλιοπωλεία, από το βιβλιοπωλείο της ΟΧΑ Απολύτρωσις στη Θεσσαλονίκη και από το διαδίκτυο :

(  www.christianbook.gr/orders.htm )

(   http://www.apolytrosis.gr/web/guest/Loukas )

This entry was posted in Ευρώπη, Ελλάδα - Greece, Κύπρος - Cyprus, Ορθοδοξη μελέτη της Αγίας Γραφής, Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s