Ορθόδοξη ερμηνεία στο κατά Λουκάν Ευαγγέλιο , κεφ 1: 34, Είπε δε Μαριάμ προς τον άγγελον πως έσται μοι τούτο, επεί άνδρα ου γινώσκω;


Συνεχίζουμε την ορθόδοξη μελέτη χωρίων της Αγίας Γραφής από το βιβλίο του κ. Στεργίου Σάκκου, Ερμηνεία στο Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο, τόμος Α, κεφάλαια 1-8, εκδόσεις Χριστιανική Ελπίς, Θεσσαλονίκη 2008. Σήμερα θα δούμε ένα αποκαλυπτικό χωρίο που αφορά την Υπεραγία Θεοτόκο. Το χωρίο αυτό φωτίζει μια σημαντική λεπτομέρεια που πρέπει να έχουν υπόψη τους όλοι οι καλοπροαίρετοι Χριστιανοί.

ce95ceb9cebacf8ccebdceb1319

Η εικόνα  της Παναγίας της Νεαμονίτισσας, από το μοναστήρι της Νέας Μονής της Χίου. Ιcon found on the branches of o myrtle 10 centuries ago :  Virgin Mary » Neamonitissa» from New Monastery in Chios, a Greek island. La Vierge de Nea Moni, l’ icone trouvee sur les branches d’un myrthe, cela fait 10 siecles


Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο : 1,34. Είπε δε Μαριάμ προς τον άγγελον πως έσται μοι τούτο, επεί άνδρα ου γινώσκω;

Η Μαρία δεν δέχθηκε άκριτα το αγγελικό μήνυμα. Δεν αμφιβάλλει ,βέβαια, για την πραγματοποίηση του, αλλά ζητά να μάθει τον τρόπο, προβάλλοντας μία σοβαρή ένσταση: πως έσται μοι τούτο, επεί άνδρα ου γινώσκω;

Η έκφραση άνδρα ου γινώσκω σημαίνει «δεν έχω συζυγικές σχέσεις». Ο ενεστώτας του ρήματος δηλώνει πρόθεση για ισόβια παρθενία. Το ου γινώσκω δεν αφορά μόνο στο χρονικό διάστημα μέχρι την στιγμή του ευαγγελισμού – δεν θα είχε τότε νόημα η ένσταση της Παρθένου-, αλλά αγκαλιάζει και το μέλλον. Όπως εκείνος που αποφάσισε να μην πιει ποτέ στην ζωή του κρασί εκφράζεται σε ενεστώτα χρόνο λέγοντας «δεν πίνω», όπως ο μη καπνιστής λέγει «δεν καπνίζω» εννοώντας ότι ούτε και στο μέλλον έχει πρόθεση να καπνίσει, έτσι και η Παρθένος χρησιμοποιεί τον λεγόμενο «βουλητικό» ενεστώτα, υποδηλώνοντας την σταθερή της βούληση να απέχει τελείως από την κοινωνία του γάμου.

Γνώριζε βέβαια η Μαρία την προφητεία του Ησαΐα «ιδού η παρθένος εν γαστρί έξει, και τέξεται υίόν, και καλέσεις το όνομα αυτού Εμμανουήλ» (7,14). Δεν πέρασε όμως ποτέ από την σκέψη της η υπόνοια ότι σ’ αυτήν αναφέρεται ο προφήτης. Η βαθειά της ταπεινοφροσύνη δεν επέτρεψε έναν τέτοιο λογισμό ούτε και μετά από όσα της αποκάλυψε ο ουράνιος απεσταλμένος (βλ. στ. 30-33). Αυτό που κυρίαρχα ένιωσε μέσα της και αμέσως αυθόρμητα εκδηλώθηκε ήταν η αγωνία μήπως λυθεί ο μυστικός της γάμος με τον Κύριο, το ιερό της τάμα, μήπως χάσει αυτό που από μικρή δέχθηκε ως κλήση από τον Θεό και στο οποίο ανταποκρίθηκε με όλο της το είναι, με θαυμαστή κλίση.

Ερμηνεύοντας το χωρίο ο άγιος Αυγουστίνος παρατηρεί «Αυτό δεν θα το έλεγε, αν από πριν δεν είχε κάνει τάμα στον Θεό να μείνει παρθένος»16. Και λόγος αποδιδόμενος στον άγιο Γρηγόριο Νύσσης επισημαίνει επίσης ότι επειδή η Μαρία είχε έφεση προς την παρθενία ούτε στον άγγελο απιστεί ούτε από την κρυφή της απόφαση απομακρύνεται. Το ερώτημα της «πως έσται μοι τούτο, επεί άνδρα ου γινώσκω»  φανερώνει όσα μέσα της έκρυβε.

Τεκμηριώνεται δε αυτή η σκέψη ως έξης: Αν ο Ιωσήφ είχε παραλάβει την Παρθένο για να την καταστήσει γυναίκα του, δεν θα ήταν φυσικό να παραξενευτεί αυτή, όταν της προμηνύεται ότι θα γεννήσει, αφού και η ίδια θα περίμενε να γίνει μητέρα, κατά τον νόμο της φύσεως.

«Επειδή όμως η σάρκα της η αφιερωμένη στον Θεό έπρεπε να διαφυλαχθεί ανέπαφη, γι’ αυτό, λέγει : παρ’ ότι είσαι άγγελος και έχεις έλθει από τον ουρανό και η εμφάνιση σου είναι κάτι το υπερφυσικό, εντούτοις είναι αδύνατο να έχω συζυγικές σχέσεις. Πως, λοιπόν, θα γίνω μητέρα δίχως άνδρα; Διότι αναγνωρίζω τον Ιωσήφ ως μνηστήρα, όχι όμως ως σύζυγο»17.

Για να ασφαλίσει, προφανώς, η Μαρία το μυστικό ιερό τάμα της μνηστεύθηκε τον Ιωσήφ, που ήταν ήδη μεσήλικας και μετά τον θάνατο της συζύγου του είχε την ευθύνη των παιδιών του. Φαίνεται ότι συμφώνησαν να κάνουν έναν ιδιότυπο γάμο, απαλλαγμένο από συζυγικές σχέσεις– εκείνη θα τον βοηθούσε στην ανατροφή των παιδιών του και αυτός, καθώς θα εμφανιζόταν στον κόσμο ως σύζυγος της, θα πρόσφερε την αναγκαία κοινωνική κάλυψη για να διατηρήσει την παρθενία της. Διότι η απόφαση για ισόβια παρθενία ήταν τελείως ξένη προς τα ιουδαϊκά ήθη, ακατανόητη και προκλητική για την εποχή εκείνη.

Στην Παλαιά Διαθήκη, μετά τον Άβελ, ο οποίος δεν πρόλαβε να κάνει γάμο, αναφέρονται ως παρθένοι τρεις μόνον άνδρες, ο Ηλίας, ο Ελισαίος και ο Ιερεμίας. Καμία γυναίκα δεν φαίνεται να επιλέγει την παρθενική ζωή. Η σεμνή κόρη της Ναζαρέτ ήταν η πρώτη που αγάπησε τόσο τον Θεό, ώστε να επιθυμήσει να του αφιερώσει την παρθενία της. Και ήταν τόσο δυνατός ο πόθος της, ώστε να μένει αμετάκλητος και μετά την καταπληκτική προαγγελία του αγγέλου. Έτσι, πράγματι, άρμοζε στην εκλεκτότερη ψυχή που γνώρισαν οι αιώνες- σ’ αυτήν που ανήλθε στο ύψιστο αξίωμα να γίνει η μητέρα του Θεού- στην αειπάρθενο Μαρία, η οποία δικαίως χαρακτηρίσθηκε ως «η καλή κουροτρόφος» των παρθένων» .

ομότιμος καθηγητής Θεολογίας ΑΠΘ κ. Σ. Σάκκος

Μπορείτε να προμηθευτείτε το βιβλίο του κ. Στεργίου Σάκκου, Ερμηνεία στο Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο, τόμος Α, κεφάλαια 1-8, εκδόσεις Χριστιανική Ελπίς, Θεσσαλονίκη 2008, από όλα τα Ορθόδοξα Χριστιανικά Βιβλιοπωλεία, από το βιβλιοπωλείο της ΟΧΑ Απολύτρωσις στη Θεσσαλονίκη και από το διαδίκτυο :

(   http://www.jesusportal.org/bookstore/orders.htm )
(   http://www.apolytrosis.gr/web/guest/Loukas )

This entry was posted in Ορθοδοξη μελέτη της Αγίας Γραφής, Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s